Derfor bruger jeg Strava

Strava 1På Strava kan jeg analyserer min træning, følge min udvikling og benytte sociale features.

Strava kan rigtig mange ting – mange flere end jeg bruger og kender til. Jeg vil her fortælle om de tre grundlæggende årsager til, at jeg bruger Strava.

 

Men først:

Hvad er Strava?

www.Strava.com er et socialt netværk for atleter (primært indenfor løb, cykling og svømning).

Det er muligt, at have en gratis bruger på Strava som giver adgang til de basale funktioner. Med et Premium medlemskab for ca. 500 kr. årligt har jeg mulighed for, at se analyser af min træning og fysiske udvikling.

 

Her er en liste over de Strava funktioner som jeg mest benytter mig af

  • Have venner
  • Give mine venner “Kudos” (likes) for deres træning
  • Melde mig ind i Klubbens gruppe
  • Se min egen træning, herunder kortvisning, km., hårdhedsgraden (Suffer Score)
  • Se hvordan jeg selv og andre har ligget i forhold til hinanden under træning og race (Flyby)
  • Deltage i udfordringer
  • Holde øje med hvem der har klaret enkelte stykker bedst for derved fx at opnå titlen “Queen of Mountain”
  • Holde øje med om jeg træner for meget eller for lidt
  • Følge med i hvordan min fysiske form udvikler sig.

Strava kan altså bruges til mange forskellige ting, og andre bruger sikkert nogle helt andre funktioner end mig. Mange af disse er bare “nice to have”, men har ikke den store betydning for mig.

Men der er nogle funktioner som jeg sætter stor pris på, og det er dem jeg vil fortælle om her.

1) Strava fortæller hvor hård træningen var

Mens jeg cykler registrer min Garmin Edge 1000 cykelcomputer mine forskellige data. Det er fx puls, træningens længde, højdemeter, osv. Når disse data uploades til Strava, beregner den træningens “Suffer Score”.

Suffer Score er et udtryk for, hvor hård den enkelte træning var.

Og hvad kan jeg så bruge den viden til?

Jeg kan lære min egen krop bedre at kende! Ved at mærke efter hvor hårdt/let jeg har følt træningen har været, kan jeg sammenligne det med min Suffer Score.

Træning i pulazoner

Med min Suffer Score kan jeg også se hvor lang tid jeg har lagt i de enkelte pulszoner.

Hvilke pulszoner jeg vil bruge mest tid i, afhænger af formålet med min træning. Vil jeg træne udholdenhed, kondition eller skal jeg restituere.

 

2) Med Strava kan jeg følge mine fysiske udvikling

strava 2

Med Premium-funktionen “Fitness & Freshness” kan jeg se, hvordan min fysiske form har udviklet sig over tid, og hvordan den er dags dato. Strava udregner min aktuelle form ved at se på mine historiske data bl.a.  indenfor Suffer Score. På den måde kan jeg se om jeg træner for meget og for lidt. Min tommelfingerregel er, at jeg ikke må have en form på lavere end -20. Hvis jeg er lavere end -20 (fx -25), så risikerer jeg at nedbryde min krop mere end jeg opbygger den.

Inden et race

I ugen op til et løb holder jeg særligt øje med min form, og forsøger at få form-tallet tættere på nul. Det betyder nemlig, at jeg ikke har trænet så hårdt. Mine ben vil derfor formodentlig have mere power til løbet.

 

3) Træneren kigger med

Alle disse oplysninger har jeg også givet mine Strava venner adgang til at se. Så hvis man har en fysisk træner (hvilket jeg er så heldig at have) så har træneren mulighed for at følge med i træningen. Så er det både meget afslørende, hvis man ikke får cyklet det man skal, og træneren kan nemt se hvis man træner forkert.

Jeg synes det er motiverende at kunne følge med i min egen udvikling, se mine venners træning og kunne benytte de sjove features som Strava også byder på.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *