Basal sikkerhed

– på mountainbiken

Denne guide er primært for dig der er helt ny på mountainbike. Guiden er også for dig der er ved at lære andre at cykle, men er blevet i tvivl om hvor du skal starte.

Når man begynder at cykle mountainbike, kan man blive helt overvældet over hvor meget teknik der rent faktisk er at lære. Derfor kan du nemt blive i tvivl om hvor du skal starte.  Det vigtigste er, at få styr på den basale sikkerheds-teknik således du undgår at komme galt afsted. Først når du har styr på den basale sikkerhed på mountainbiken og har fuld kontrol over din mountainbike, så kan du begynde at træne de mere avancerede teknikker der giver dig bedre komfort, højere hastighed og mere effektivitet.

Det vigtigste når du cykler mountainbike er, at du har det sjovt – og det kan du kun have når du ikke er bange.

I denne guide finder du de 4 vigtigste teknikker til at sikre dig den basale sikkerhed på mountainbiken.

Blorker aldrig forbremsen i et sving

mountainbike forbremserForbremsen udelukkende må anvendes, når det går ligeud. Når anvender forbremsen i et sving , så risikerer du at cyklen skrider for dig. Hvis du har brug for at bremse, så brug i stedet for kun bagbremsen. Hvis du blokere forbremsen øger du desuden risikoen for at ryge forover over cyklen og lande med hovedet direkte i jorden.

For en god ordens skyld vil jeg lige nævne at forbremsen oftest sidder ved din venstre hånd, mens du ved din højre hånd finder bagbremsen. Du kan altså ikke bremse med pedalerne som ved en almindelig cykel.

Få numsen godt tilbage

mountainbike nedkørselJeg kan ikke understrege nok hvor vigtig der e,r at få numsen godt tilbage over sadlen når du cykler nedkørsler. Som nybegynder kan du faktisk ikke få den langt nok tilbage og ofte nok. Så er du i tvivl er det bare med at rejse dig lidt i pedalerne og tilbage med numsen. Den må gerne komme næsten helt ned og røre hjulet. 

Ved at tage numsen tilbage flytter du vægten og kan dermed ikke få overbalance over styret og dermed ryge på hovedet. Skulle det ske at du styrter selvom du har vægten godt tilbage, så minimerer du risikoen for at der sker en skade. Cyklen kan fx fortsætte ned af den farlige nedkørsle mens du selv bliver tilbage og får jord under fødderne igen.

Slap af i arme og ben

mountainbike holdningVed at slappe af i arme og ben, virker kroppens egne lemmer ekstra stødabsorberende. Sørg for at holde dem bøjede. Armene må gerne være bøjede 110 grader. Benene kan du bøje ved at placere begge pedaler horisontalt. Rejs dig evt. lidt i pedalerne når du kører over et humpet stykke og mærk hvordan de absorberer stødene for dig. 

Ved at slappe af i kroppen, arme og ben, mindsker du desuden risikoen for brud ved styrt eller hvis du fx rammer skulderen ind i et træ, fordi kroppen lemmer vil i så fald vil give sig i steder for at brække.

Ved at vænne dig til at have bøjede armen, vil du desuden finde det nemmere at lære svingteknik på et senere tidspunkt.

Se langt frem

mounainbike udsynMange nybegyndere har en tendens til kun at se 1-2 meter på sporet foran mountainbiken. Dermed kan man ikke nå at reagere på nye forhindringer fordi man simpelthen ikke når at opdage dem i tide. Se hellere 5-10 meter frem, afhængig af hastigheden og stol på at din hjerne automatisk fortæller kroppen hvad den skal gøre lige om lidt.

Faktisk er det samme princip som når du kører bil. Her er det også vigtigt at se langt frem for ellers kan du ikke nå at reagerer på parkerede biler, sving og lyskryds, et barn der pludselig krydser vejen eller genstande der ligger på vejbanen,